Skaldjuren i skolan.

De levde alltså. Helt seriöst. Killen jag skulle vara med var lika rädd som jag. Mena han försökte i alla fall. Han skulle ta av gummibanden från klorna på den envisa stora hummern som vi skulle lägga i kokande vatten. Vet inte hur många gånger han skrek och hoppas bak utan att fått av gummibandet. Haha. Men det blev bra tillslut.

Sen skulle vi ta av skägget från blåmusslorna. Som jag sa så levde dem. Jag var livrädd för att typ bli knipt av dem. Haha. Jag tog plasthandska och drog av skägget och sköljde dem.

Vi hade även RÅA räkor. Det betyder att de inte har blivit kokta. De räkorna med skal som finns i affären är kokta. De råa räkorna har väldigt låg hållbarhet och måste antingen kokas eller frysas ned direkt på båten när de blivit fiskade.

Pilgrimsmusslorna såg kaxiga ut och öppnade sig, stängde sig, öppnade sig och stängde sig. Usch. Nu kom jag på att jag inte såg när vi "dödade" dem. Men det köttet, eller muskeln, som man äter i musslan ser ut som en fiskbulle ungefär. Peter sa att det smakar ungefär som kyckling men jag smakade inte. Man steker en yta på dem så de blir varma.

Ostronen låg i en plastförpackning och jag trodde ju såklart så att de var döda men nej då. De levde såklart också. vi stack in kniven och "bände" upp skalet. Det är när skalet går sönder som de dör. och skar loss det slemmiga köttet i som badade i saltvatten. Sen drack man upp vattnet och tuggade i sig det slemmiga. Jag stod och velade väldigt länge. Jag tänkte att nu har jag verkligen en stor chans att få smaka på ostron. Det är ju en upplevelse. Man förstår inte det men det är det faktiskt. Men jag mådde illa sen blåmusslan så jag småsmakade lite på äckelvattnet och klippte av en bit av det slemmiga. Jag hade säkert kunna lära mig att äta det.. någongång..

På bilden nedan är det en pilgrimsmussla. Den är ungefär lika stor som en spretande hand. Jag tog med mig 4 delar hem. Alltså 2 stycken hela musslor. Tycker ni att det är fel att ha det? Är det samma sak som att bära päls? Jag är kluven till frågan. Jag tycker att päls är värre men jag vet inte varför.


Frågan alltså; är det fel att ha ett riktigt skal från en pilgrimsmussla?

Kommentarer
Postat av: Nathalie vesterlund

Klicka och kolla :)

2009-01-23 @ 22:14:09
URL: http://Http://Vesterlunds.blogg.se
Postat av: Annelie

Gud vad intressant det låter!!!

Hade velat vara med..

Men du, ostron lever oftast fast skalet är öppnat. Det är därför många amatörer (jag) vill ha citron på dom, för då drar den ihop sig och man vet att den lever (= okej) Då blir vi inte sjuka.

Sen när man skär loss den så dör den ju bergis. Men prova häll citron på den nästa gång. Då rör den sig!

2009-01-24 @ 09:41:30
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: Anonym

En kompis, Martin, avled igår.

Helt sinnes!

Han hade haft influensa i 6 dar.. febern var jätte hög på kvällen, han åkte hem till sina föräldrar, hans pappa är läkare, men på morgonen var han död...

Det är så sjuk obegripligt!!!

Vi kan inte fatta att han faktiskt är död.

Det är så chockerande. Han va 29 år.

2009-01-24 @ 16:30:40
Postat av: - ● Rebecca ● -

För att han skulle anmält mig tebax.

Och nu när jag har Melvin så vill jag inte ha massa anmälningar på mig och så.

Har verkligen hållit mig i skinnet nu efter att jag fått melvin men igår flippade jag.

2009-01-24 @ 18:49:44
URL: http://blekblondinsdagbok.blogg.se/
Postat av: [ t a k a i . b l o g g . s e ]

Hej sötnos! :*

Vilken söt blogg du har, hihi.

Kika gärna in på min blogg och kommentera mina bilder :$

Lägger gärna till dig på bloglovin med, om du lägger till mig tillbaka!

PUSS! <3<3

2009-01-24 @ 20:34:38
URL: http://takai.blogg.se/
Postat av: - ● Rebecca ● -

Jag smällde ju en flaska i huvudet på honom,men men.

D e över nu,just då ville jag bara hem o aldrig mer se honom.

2009-01-24 @ 20:47:02
URL: http://blekblondinsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0